Tuesday, November 22, 2011

Malaysia vs Indonesia in real life


Ok tahniah kpd skuad bola sepak Malaysia aka Harimau Muda kerana berjaya mempertahankan pingat emas Sukan Sea..dan yg paling penting kita menundukkan tuan rumah Indonesia yg memusuhi ketat kita..

\\ OK kat atas tu ayat opening yg sangat cliche dan skema //

ngee~
:: Memang malam ni nak tulis ayat skema-skema je ::

Walaupun sempat tengok masa extra time dan penalti je sebab ada kelas,, tp jantung tetap rasa nak tercabut..cuba menenangkan diri dgn mengurut-urut janggut sejemput..haha

our heroes
Yang penting kita menang depan lebih 100,000 penyokong fana[sarcas]tic indon..yeehooo!! ok tak nak cerita lebih-lebih pasal ni..rasanya korang lebih tahu..yang penting (lagi) TAHNIAH MALAYSIA !!!

Apa yg aku nak bawak kepada korang ni adalah sesuatu yg menjangkaui semua ni..bukan pertembungan di atas padang 120m x 90m..masa permainan bukan 90 minit dan bukan dibezakan dengan terjahan bola ke jaring..dan pemenang tidak ditentukan menerusi sepakan penalti..ia sesuatu yang tak dapat dilihat dan dinilai dengan mata kasar..yang mungkin kita terlepas pandang..

Lihat dua situasi berbeza - di Malaysia dan di Indonesia..walaupun belakangnya sama ada -sia jugak, tp situasi di dua negara ini sgt berbeza..

Banyak pengajaran yg boleh kita dapat daripada kemenangan ni sebenarnya..tp tak nak lah list kat sini panjang berkela..pepandailah korang extract ok? tp nak tulis gak sikit - hope, courage, determination, patient, strength and pray...hihi

Berdasarkan pemerhatian sepanjang temasya Sukan Sea (sahaja!) di Indonesia, Malaysia menerima:
- provokasi melampau rakyat indon
- ejekan, cacian, maki hamun, hinaan, herdikan 
- Jalur Gemilang dibakar
- lagu Negaraku tidak dihormati (mereka bersorak sorai semacam orang tak waras)
- petugas media dilayan buruk
- petugas sana bertindak ala samseng jalanan
- korupsi kelihatan sgt dahsyat (atlit teng-teng dan kejar-kejar mereka menang emas pencak silat..hihi)
- bermacam lagi halangan dan cabaran yg dihadapi (korang g bacalah sendiri artikel)

Bandingkan di Malaysia, rakyat Indonesia menerima:
- provokasi?
- ejekan, cacian, maki hamun, hinaan, herdikan?
- bendera Indonesia dibakar?

- rakyat Malaysia memberi layanan buruk kpd indon ? eh siap bagi duit lagi tu setiap bulan..
- rakyat Malaysia bertindak ala samseng kpd indon ? eh penjara Malaysia semakin dipenuhi PATI lah..

Tu baru sikit..banyak lagi contoh..kalau rajin korang perhatilah sendiri gelagat manusia ni..satu lagi contoh - SINETRON di mana-mana saja ! cuti sem hari tu aku balik rumah bila on tv je sinetron..on tv je sinetran..on lagi sinetron lg..tukar chanel pulak..aik? sinetron jugak?? 

Gemuk lah rakyat sinetron kat sini oii...semua makan minum, duit, malah sinetron juga di'supply' kat dorang..belum lagi kisah lagu-lagu seberang yg memenuhi ruang udara Malaysia...confirm diorang bela lemak kat sini...mereka hidup bebas tanpa sekatan di sini..walau PATI sekali pun ! hujung minggu korang pergi la mana-mana bandar besar kat Malaysia ni especially KL..mesti korang rasa macam berada kat oversea punya..

Tapi bagaimana layanan mereka kpd rakyat Malaysia di sana? dah macam perang darurat dah aku tengok..naik kereta kebal, berkurung dalam rumah..

Apa yang aku nak sampaikan adalah - KERAJAAN MALAYSIA TERLALU BAIK HATI DAN LEMBUT !

Kita bagi kesenangan kpd mereka, tapi apa yg mereka balas?? adakah mereka memberi layanan yg baik dan kesenangan kpd kita juga?? bagaimana dgn pemimpin mereka??

Ya! yang merasai semua penderitaan ini adalah rakyat! rakyat! dan rakyat! sedangkan para pemimpin kedua negara ni bersenang lenang duduk di sofa empuk dikelilingi wang berkepuk-kepuk..kata mereka "hubungan kedua negara ini perlu dijaga" ..kenapa? tentunya untuk kepentingan pihak-pihak tertentu...

Hakikatnya hanya hubungan pemimpin sahaja yg dijaga (kerana mereka berkepentingan)..sedangkan rakyatnya sudah lama melancarkan perang !! korang boleh lihat sendiri di laman-laman web dan blog-blog serta page facebook mereka..mereka sudah melancarkan perang terhadap kita! sebab tu pemain Harimau Malaya kena naik kereta perisai polis..

Tetapi apa tindakan pemimpin mereka dan pemimpin kita sendiri untuk mengatasi masalah ini?? fikir dan jawab sendiri..

Kita memanjakan rakyat asing sedangkan rakyat sendiri terpinggir dan merempat..ibarat garuda di hutan disusukan, anak harimau di rumah mati kelaparan..kenapa? semuanya kerana kegilaan wang dan kuasa..


......bersambung part II

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails