Friday, May 21, 2010

Iskandar Zulqarnain



Assalamualaikum....

post kali ni agak berbeza sedikit dengan post-post sebelum ni..post kali ni berunsur ilmiah sikit...buakn apa, sekadar nak berkongsi ilmu yang tak seberapa ni...post ini adalah berdasarkan pembacaan saya mengenai buku yang bertajuk "Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain" yang ditulis oleh Afareez Abd Razak Al-Hafiz, seorang penulis lulusan PhD. dalam Pendidikan
Islam dari UIAM..

mengenai Iskandar Zulqarnain...adakah benar bawaha Iskandar itu adalah Zulqarnain seperti yang tercatit di dalam kitab suci al-Quran..?? perkara ini menjadi perdebatan kerana al-Quran tidak menjelaskan tentang ciri-ciri khusus mengenai siapakah yang digelar Zulqarnain..

selama ini kita diceritakan dengan cerita-cerita mengenai kehebatan dan keperwiraan Iskandar Zulqarnain (atau Alexander the Great) yang berjaya menyatukan penduduk Yunani dan menakluki 16 buah bandar di Macedonia. cerita turun-temurun dari mulut ke mulut ini juga menjadikan kita percaya dengan gambaran bahawa Iskandar adalah Zulqarnain yang disebut dalam Surah al-Kahfi. Persoalannya, adakah benar Iskadar dan Zulqarnain adalah individu yang sama? dan adakah Zulqarnain itu merupakan Alexander the Great yang dikenali di Eropah?

untuk merungkai persoalan-persoalan ini, mari kita singkap sejarah siapakah Iskandar dan Zulqarnain yg sebenarnya dan apakah kaitannya dengan Alexander the Great...

Siapa Iskandar?
- Raja Iskandar (356-323 BC)
- dikenali sbg Alexander of Macedonia (sekarang Greece) atau Alexander the Great
- Ayahnya Raja Philip II, ibunya Olimpias
- Berjaya menjinakkan kuda hitam liar yg diberi nama Bucephalus
- Meluaskan empayarnya ke Timur
- Menumpaskan tentera utama Parsi dalam peperangan Issus
- Menumpaskan tentera Raja Darius III dalam Peperangan Gaugemala
- Menang dalam Peperangan Hydespas (kempen ketenteraan Raja Iskandar ke India)
- Menyerapkan amalan mencium tangan, melutut dan menyembah orang atasan sbg tanda penghormatan
- Menganggap dirinya mempunyai sifat ketuhanan sbg anak Zeus
- bersifat panas baran
- penagih arak dan mempunyai sikap prejudis kepada orang lain sehingga sanggup membunuh rakan-rakan rapatnya
- membunuh orang tempatan dalam kempen penjajahannya
- mengabaikan tanggungjawab sbg Raja di tanah airnya
- mati di sebuah istana di Babylon. antara sebab-sebab kematiannya adalah diracun, demam panas ataupun malaria

Siapa Zulqarnain?
- bermaksud 'yang bertanduk dua'
- disebut sebanyak 3 kali dalam Surah al-Kahfi dalam al-Quran
- sebelum kedatangan Nabi Isa
- Ibn Kathir menyatakan bahawa Zulqarnain merupakan raja yg soleh
- hidup di era Nabi Ibrahim
- pernah melakukan tawaf mengelilingi Kaabah bersama Nabi Ibrahim semasa beliau membinanya
- orang Yahudi pd zaman Rasulullah telah mengetahui cerita mengenai Zulqarnain, ironinya cerita tentang Raja Iskandar tidak terdapat dalam kitab pendeta Yahudi, sebaliknya terdapat cerita tentang seorang lg raja iaitu Raja Kurush.

Siapa Raja Kurush?
- dikenali dgn panggilan Cyrus II Parsi atau Cyrus the Great
- lahir di Anshan, Iran
- Bapanya Raja Parsi bernama Cambyses I
- ibunya Mandana
- seorang yg takutkan Tuhan (disebut dlm buku U'zair)
- berjaya menakluki seluruh empayar Madia dan menjadi raja empayar Parsi
- menawan banyak kerajaan kecil di Babylon, termasuk Palestin dan Syria tanpa pertumpahan darah
- membebaskan semua hamba abdi Yahudi di Babylon
- menyatukan kerajaan Madia dan Parsi
- meninggal dalam peperangan menentang kaum Massagetae
- tempat persemadiannya di Pasargadae, Iran pernah diziarahi sendiri oleh Raja Iskandar sbg tanda penghormatannya

Nabi Daniel pernah bermimpi ada seekor kambing gurun bertanduk dua mengalahkan semua jenis binatang, tetapi akhirnya dikalahkan oleh kambing gurun bertanduk satu. lalu malaikat memberitahunya bahawa 'yang bertanduk dua' itu adalah raja kepada Madia dan Parsi dan 'yang bertanduk satu' itu adalah raja Yunani. kiasan tersebut merujuk kepada empayar Raja Yunani (Raja Iskandar) berjaya menewaskan empayar Parsi selepas kematian Raja Kurush (Raja kpd Madia dan Parsi).

Melihat ciri-ciri di atas, jelas menunjukkan bahawa Raja Iskandar bukanlah seorang raja yg soleh sepertimana yg dicatit dalam al-Quran..manakala Raja Kurush hampir menepati ciri-ciri Zulqarnain yg dimaksudkan dalam al-Quran..namun, banyak lagi ciri-ciri dan hujah-hujah yg perlu diambil kira jika benar Raja Kurush adalah Zulqarnain yg dimaksudkan..

Namun, terapat beberapa persamaan di antara Raja Iskandar dan Raja Kurush:
- Kedua-duanya meluaskan empayar ke arah Timur
- Raja Iskandar mempunyai duit syiling yg diukir kepalanya bertaanduk dua..Tempat persemadian Raja Kurush juga mempunyai ukiran bertanduk dua..

Dalam buku ini menyimpulkan bahawa Zulqarnain yang terdapat dalam al-Quran adalah bukan Raja Iskandar berdasarkan hujah-hujah yg dikemukakan..justeru, Iskandar bukan Zulqarnain..sebaliknya gelaran Zulqarnain dikaitkan dengan Raja Kurush..

Buku ni memang menarik untuk dibaca..terdapat banyak hujah yg dikemukakan berkenaan Iskandar dan Zulqarnain..kalau nak cerita semua dlm blog ni pun tak habis..jadi kalau nak tahu apa hujah-hujah lain yg ditimbulkan seperti ciri-ciri Zulqarnain: Perjalanan ke arah terbenam matahari (Barat), Zulqarnain menerima Wahyu, perjalanannya ke arah terbit matahari (Timur) dan pembinaan tembok penghadang Yakjuj Makjuj, bolehlah baca sendiri buku ni..hehe

Tapi sekarang dah ada buku "Alexander Adalah Zulqarnain" yg ditulis oleh Muhammad Alexander..belum lg habis membacanya..pun banyak hujah-hujah yg mengaitkan bahawa Iskandar adalah Zulqarnain..jadi kpd sesiapa yg berminat untuk memeningkan lagi kepala, boleh la baca buku ni pula lepas membaca buku "Benarkah Iskandar Bukan Zulkqarnain"...InsyaAllah kalau dah habis baca nanti sy akan tulis sedikit review mengenai buku "Alexander Adalah Zulqarnain"...

5 comments:

eky said...

bgosh2...menarik..

geunma said...

wah..emy ade improvement...hak3

Emmy Nur said...

maceh2...hmm korg pn try la bce buku tu..sgt best (bg yg mnt sejarah Islam laa)..hehe...x rugi pun klau bce..tmbh ilmu kn.... =)

polaris star* said...

dh bce tp kurg memahami...tp akn bc lg skali nk memahami fakta2 yg penulis tu cuba kupaskan..huhu..anyway thanx..

Emmy Nur said...

fakta yg dia nk sampaikan tu simple je sebenarnye..cuma die x berapa nk ikut flow..so kite kne extract sndri..kne wat keje byk ckit..da bce kne extract..hehe..slmt membaca =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails